Opracowałam tabelę, która przedstawia etapy rozwoju człowieka według Marii Montessori:
Okres życia |
Okres Pierwszych Lat (0-6 lat) |
Okres Lat Szkolnych (6-12 lat) |
Okres Młodzieńczy (12-18 lat) |
Okres Dojrzałości (18-24 lata) |
---|---|---|---|---|
Stadium | Stadium sensoryczne | Stadium kultury | Stadium “badacza społecznego”, specjalizacja | Stadium “badacza zawodowego”, zawodostwo |
Cechy | Budowanie charakteru i inteligencji. | Okres porządkowania zdobytych wrażeń; dziecko najpierw poznaje świat, a potem zaczyna go badać; zadaje pytania “dlaczego? jak? kiedy?” | Okres zdobywania niezależności i stawiania pytań “Kim jestem? Jaki jest cel / sens…?” | Okres pełnej dojrzałości i niezależności i, jak określiła to Montessori “po 18 roku życia rozwój człowieka nie ma końca” |
Podokres 1 | 0-3 r.ż. dziecko chłonie wrażenia nieświadomie, bez wiedzy i woli |
6-9 r.ż. dziecko poznaje świat jako odkrywca | 12-15 r.ż. rozwój umiejętności analitycznego myślenia; zdobywanie specjalistycznej wiedzy i kształtowanie tożsamości, samodzielność w planowaniu nauki |
18-21 r.ż. nabywanie dojrzałości społecznej, przygotowanie do pracy zawodowej |
Podokres 2 | 3-6 r.ż. świadome gromadzenie wrażeń | 9-12 r.ż. dziecko poznaje świat jako naukowiec | 15-18 r.ż. przygotowanie do dorosłości, zdobywanie umiejętności społecznych, rozwijanie wizji własnej przyszłości | 21-24 r.ż. dorosłość, pełne usamodzielnienie |
Najważniejsze elementy w etapach to przede wszystkim:
- przejście w 3 roku życia z nieświadomości do życia świadomego
- w 9 roku życia dziecko staje się badaczem
- 15 rok życia to kształtowanie tożsamości
- 21 rok życia to pełne usamodzielnienie
Temat etapów rozwoju będę na pewno omawiała jeszcze dokładniej z podziałem na poszczególne okresy.
Musimy jednak pamiętać i rozumieć, że etapy te są ogólnymi ramami, a rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie. Metoda Montessori kładzie nacisk na indywidualne tempo nauki i rozwijanie umiejętności zgodnie z naturalnymi zdolnościami dziecka. A etapy rozwoju, którymi się zajmowała Maria Montessori, to nie tylko naukowe obserwacje, ale także praktyczne wskazówki dla rodziców i edukatorów.