1. Co to są Karty Trójdzielne?
Karty Trójdzielne Montessori to zestaw kart, który jest podzielony na trzy części:
- Karta z obrazkiem i z podpisem: wizualne przedstawienie przedmiotu pomaga młodszym dzieciom zidentyfikować i zapamiętać jego wygląd, starszym natomiast pomaga połączyć obraz z jego nazwą;
- Karta z obrazkiem bez podpisu: dzieci nazywają to, co przedstawia obrazek, identyfikują i zapamiętują wygląd danego pojęcia. Starsze natomiast łączą obraz przedmiotu z jego nazwą, czyli trzecim elementem;
- Podpis do karty: trzecia część zawiera napis z nazwą przedmiotu. Pomaga to dziecku łączyć przedmioty z ich zapisem graficznym, z odpowiednimi wyrazami, rozwijając jednocześnie umiejętności czytania.
Dlatego są nazywane "trójdzielnymi".
Każda karta przedstawia konkretne pojęcie, zwierzę, roślinę albo inny przedmiot i zjawisko, które dzieci przyswajają sobie.
Dla straszaków możemy przygotować dodatkowy element zestawu, czyli krótki, kilkuzdaniowy opis do obrazka. Ten element pomaga w rozwijaniu zrozumienia głębszego kontekstu i zastosowań danego pojęcia.
Zgodnie z pedagogiką Marii Montessori oraz wytycznymi Polskiego Instytutu Montessori, karty powinny wyglądać następująco:
- rozmiar kart 14 x 14 cm
- podpisy małą, bezszeryfową czcionką
Osobiście lubię też karty w mniejszym rozmiarze. Dzieci chyba również. Zauważyłam, że małe rączki częściej sięgają po te mniejsze karty. Łatwiej je przenosić, rozkładać, dopasowywać.
2. Dlaczego karty trójdzielne są ważne?
-
Rozwijają mowę i słownictwo
Dzieci uczą się nowych słów, łącząc obrazy z ich nazwami. To doskonała metoda poznawania nowych pojęć oraz zbogacania słownictwa dziecka.
-
Przygotowują do czytania
Kombinacja obrazów i nazw pomaga w rozwijaniu umiejętności czytania i zrozumienia tekstu.
-
Wspierają samodzielną pracę
Dzieci mogą samodzielnie pracować z kartami, co jest zgodne z zasadą samodzielności, na którą w metodzie Montessori kładziemy szczególny nacisk.
-
Wprowadzają do świata wiedzy
Karty trójdzielne mogą prezentować różnorodne dziedziny wiedzy, począwszy od języka, przez przyrodę, po matematykę, co sprawia, że są wszechstronnym narzędziem edukacyjnym.
3. Jak wykorzystać karty trójdzielne w praktyce? Oto kilka propozycji:
-
Lekcja trójstopniowa
, pisałam o niej więcej tutaj, ale w skrócie:
lekcja trójstopniowa składa się z trzech etapów:
- Prezentacja: w tym wypadku prezentacja karty w tzw. izolacji, czyli pojedynczo.
- Utrwalanie nowego pojęcia: spośród kilku kart prosimy o wskazanie przez dziecko karty z danym przedmiotem.
- Przywołanie z pamięci: to pokazaniu dziecku karty z samym obrazkiem i poproszenie o nazwanie tego, co ona przedstawia.
-
Kącik edukacyjny
Stwórz specjalny kącik z kartami trójdzielnymi, gdzie dzieci będą mogły samodzielnie przeglądać i “parować” karty.
-
Stymulowanie ciekawości
Karty trójdzielne mogą być doskonałym narzędziem do rozwijania ciekawości dzieci wobec świata.
-
Memory
Gra w tradycyjne memory, ale parę stanowi karta i podpis.
Karty trójdzielne Montessori służą do przede wszystkim do wprowadzania nowych wyrazów i pojęć, poszerzania i wzbogacania słownictwa. Pomagają wspierać etap intensywnego rozwoju mowy.